
DIALOG FEDERAȚIA PATRONILOR BIHOR – VIITORI PARLAMENTARI AI JUDEȚULUI BIHOR
23/11/2020
Dialogul dintre reprezentanții Uniunii Naționale a Patronatului Român și primarul ales al Municipiului Piatra Neamț
26/11/2020Asociația Întreprinzătorilor Maramureș este o organizație constituită exclusiv din societăți comerciale cu capital privat care reprezintă regiunea Maramureș. Aceasta a fost înființată în anul 2018 și este „mai întâi de toate (după cum spune președintele AIM, domnul Ovidiu Goga) un scop în sine. Este demonstrația că afacerile românești pot colabora chiar dacă în asociație sunt multe firme concurente reciproc. Secretul este dialogul și anume dialogul constructiv care trebuie să primeze. Prin atingerea acestui obiectiv se generează un factor de progres economic: încrederea între partenerii de afaceri. Iar, de aici, nu mai este decât un pas până la transformarea fostului concurent în colaborator și a fostului necunoscut în client sau furnizor”.
AIM este și membru, cu statut de vicepreședinte, în cadrul Uniunii Naționale a Patronatului Român organizație patronală națională reprezentativă și efervescentă prin intermediul căreia promovăm și beneficiem de inițiative, informații și networking la nivel național și internațional.
Zilele trecute, domnul Ovidiu Goga ne-a povestit despre dificultățile depășite de antreprenorii din AIM și despre viitorul lor în aceste vremuri tulburi.
TRB: Asociația Întreprinzătorilor Maramureș (AIM) s-a înființat în iunie 2018 pentru a susține dezvoltarea economico-socială a județului, în plan local, zonal, regional, național și internațional. După mai mult de 2 ani de la înființare, cum vedeți acum startul acestui proiect, catalogat de președintele Uniunii Naționale a Patronatului Român ca fiind cel mai fulminant start la nivel național?
O.G.: În timp scurt am evoluat mult! Totul pleacă de la bani, izolarea vedetismelor și mii de ore de muncă voluntară din partea reprezentanților companiilor membre (ale conducerii în special; 7 companii membru și 3 companii membru supleant în consiliul director). Cotizația anuală este de 1.000 euro. Suntem acum 67 de societăți comerciale membru. Cu un astfel de buget poți clădi. Iar deciziile pe care le luăm sunt semnate de consiliul director, nu de o persoană anume. AIM este alcătuită doar din societăți comerciale. Nici o persoană fizică, nici o instituție, nici un ONG. Sunt 31 de membri fondatori! A renunțat doar unul până acum. Au mai venit 36! Companiile membre au între 2 și câteva sute de angajați.
Nu ne grăbim. Deși, firesc, există nerăbdare pentru rezultate mărețe. Această organizație a fost inițiată pentru generații! Întâi am setat proceduri interne, am angajat și instruit oameni (cel mai greu proces), am făcut și mai facem reglaje pe partea de comunicare internă și externă. Apreciem că vom ajunge la maturitatea deplină după 5-8 ani de activitate (cu sediu, structură de personal adecvată deplin, surse de finanțare multiple, calitate de membru în diverse organizații naționale și internaționale etc.)
TRB: Care sunt cele mai frumoase sau importante proiecte care au fost derulate de AIM până în prezent?
O.G.: Cel mai simplu este să vă informați de pe site-ul Asociației Întreprinzătorilor Maramureș și paginile noastre de Facebook și Linked-in. Acolo sunt mai multe, dar, pentru evidențiere, menționăm din ceea ce s-a făcut:
1. Un efort de aproape 600.000 lei în campania ”Ajutăm Îngerii Medici” – activitate prin care în lunile aprilie-mai 2020, la nivelul de maximă transparență din România — fapt care implică mult mai multă muncă și ”0” nerespectare de promisiuni și ”0” minciuni — AIM a cumpărat din banii companiilor membre (aproximativ 95%) și din alte donații, echipamente și bunuri medicale în valoare de peste 300.000 lei, pe care le-a predat la spitale, ISU, medici de familie (pe baza centralizării necesarelor de la organizațiile sprijinite). Totodată, companiile membre AIM au contribuit cu lucrări de construcție și instalații și cu forță de muncă în valoare aproximativă tot de 300.000 lei la bunul mers al spitalelor implicate în lupta anti COVID19. Atunci când a apărut prima urgență și nu știa lumea încotro s-o apuce (se alerga după ventilatoare imaginare și cu prețuri cvadruple, de exemplu), AIM a acționat imediat și cu maximă eficiență. Oricine poate verifica informațiile de aici (cine a contribuit, ce ni s-a cerut, de unde și cu cât am cumpărat, cui și cât am predat):
2. În 2019 am inițiat dialogul anual cu instituțiile cu atribuții de reglementare, control și îndrumare față de societățile comerciale. Sprijinul prin acest dialog s-a dovedit a fi reciproc.
3. Este în curs de implementare (îl reluăm la acest sfârșit de an) proiectul nostru de funcționalizare a unui consiliu consultativ economic pe lângă consiliul județean, prefectură și primăria municipiului reședință de județ, care să contribuie cu opinii la deciziile cu impact economic sau asupra mediului economic maramureșan.
4. S-au parcurs primele 2 etape din campania „AIM pentru o economie curată”, prin care, periodic, AIM va atrage atenția, va solicita și va urmări măsuri anticoncurență neloială și antifraudă economică mediului economic și autorităților din județ.
5. S-au stabilit etapele pentru elaborarea unui studiu de prefezabilitate în vederea prezentării spre finanțare din surse private interne și internaționale (companii multinaționale, fonduri de investiții etc.) a unui proiect investițional de anvergură constând într-un complex turistic de agrement și de afaceri de 5 stele cu o capacitate de cazare constând în circa 800 de camere.
6. Am demarat inventarierea principalelor terenuri publice disponibile pentru investiții în județul Maramureș. În anul 2021 vom avea prima versiune a acestui inventar.
7. Am obținut funcția de prim-vicepreședinte în Uniunea Națională a Patronatului Român (UNPR). Aceastei organizații naționale de tip patronal și, mai precis, președintelui ei, Lucian Ioan, AIM îi datorează 100% ideea înființării. Lucian Ioan, prin energia și entuziasmul pe care le-a manifestat în ianuarie 2018 ne-a determinat să ne mobilizăm pentru a înființa AIM și a ne propune obiective dintre cele pe care le urmărim astăzi; inclusiv ideea consiliilor consultative de pe lângă autoritățile județene vine de la Lucian Ioan, el promovând-o prin UNPR și în prezent.
8. AIM este membru cu statut de observator la lucrările Comitetului pentru Parteneriatul cu Mediul de Afaceri care funcționează în cadrul Ministerului Fondurilor Europene.
9. Am contribuit cu 6 solicitări și propuneri adresate Guvernului României în anul 2020 la conceperea și aplicarea unor măsuri de protecție a mediului economic.
10. Președintele Academiei Române, Președintele Camerei de Comerț și Industrie Româno-Germană, Ministrul Finanțelor și Ministrul Sănătății s-au numărat printre invitații care ne-au onorat cu prezența la întâlnirile reprezentanților membrilor AIM prilejuite de adunările generale anuale.
11. Multe, multe altele.
Este adevărat, nu am prea alocat resurse pentru publicitatea acțiunilor noastre …
Cineva spunea că AIM este deja un „fenomen care ar trebui cercetat, dar, mai ales, degrabă multiplicat; o organizație județeană de acest tip și nivel!”. Noi credem că este normalul. Poate pentru România să fie ceva … deosebit, dar în Occident știm că funcționează asocieri similare care au împlinit centenarul, contribuie activ la binele comun, sunt respectate, chiar importante și atractive pentru companii. Așa ne dorim să fim și le dorim cât mai multora din țara noastră.
TRB: Lumea se schimbă. Economia se schimbă. Se va schimba și AIM? Cum influențează situația pandemică actuală derularea activității acestei asociații? Aveți în vedere activități de susținere a activității antreprenorilor maramureșeni?
O.G.: AIM nu se va schimba. Pentru că este perfect adaptabilă.
Este adevărat că anul acesta am redus cotizațiile la 500 de euro. Și personalul. Am funcționat pentru asociație la nivel restrâns, dar am canalizat toate energiile spre ”Ajutăm Îngerii Medici”. Și totuși am avut și avem rezultatele menționate în planul activității curente!
Sigur că susținem antreprenoriatul maramureșean. Continuăm combaterea concurenței neloiale, prin reluarea activității „AIM pentru o economie curată”. Fluidizăm dialogul cu instituțiile publice și sprijinim eficiența acestora prin noi întâlniri și prin insistențe pentru a deveni funcțional consiliul consultativ economic la nivel județean. Propunem proiecte investiționale și asocieri între companiile membre pentru aceste proiecte. Demarăm un program de webinarii pentru ca reprezentanții membrilor să intre în dialog cu specialiști din domenii de interes.
Pentru toate acestea și pentru multe altele, invităm companiile serioase ale județului în AIM. Să ne întărească cu istoria, expertiza, forța și proiectele lor pentru a putea ajuta mai mult, împreună județul și să aibă satisfacția că sunt parte la un demers cum nu se poate mai sănătos, onest și de viitor.
Nu în ultimul rând, sunt extrem de importante încrederea care se clădește între membrii AIM (dintre care unii derulează deja afaceri împreună după ce, anterior, nu se cunoșteau sau se situau chiar pe poziții de adversitate) și schimbul de informații formale și informale de valoare mare economică (fiind proaspete și de încredere). Avem un grup de Whatsapp separat de cel oficial, în care punem oferte ale noastre, dar și cereri de oferte și solicitări de informații, relații, contacte cărora, de regulă, le găsim răspuns ultrarapid.
TRB: Anul 2021 se anunță un an greu, nu numai din punct de vedere economic. Cum vedeți AIM în anul 2021? Ce proiecte aveți în vedere pentru anul următor pentru a ajuta mediul de business local sau regional și/sau pentru a susține dezvoltarea capitalului autohton și extinderea investițiilor la nivel macro și micro?
O.G.: AIM va crește și în anul 2021.
Proiectele sunt dintre cele menționate, precum și altele care vor apărea (așa cum se întâmplă anual).
Poate este interesant să se știe că AIM deși este o organizație non-profit, nu este o organizație caritabilă. Sunt alte asociații și fundații care se ocupă de asta. Ați văzut care sunt țintele și proiectele noastre. Cu toate astea au existat reproșuri că nu sprijinim anumite cauze umanitare care ni se aduc la cunoștință; chestiuni individuale într-adevăr de mare gravitate. Întotdeauna rugăm solicitanții sau inițiatorii sprijinirii unor astfel de situații să se adreseze instituțiilor și organizațiilor care au acest scop. Și, cu toate acestea, rugăm să nu se uite că nici o organizație de tipul nostru (ca să nu mai vorbim de vârsta noastră — puțin peste 2 ani de la înființare!!!) nu și-a propus și nu a reușit să ajute pacienții eficient în valoare de aproape 600.000 lei în România, la debutul pandemiei, prin sprijinirea infrastructurii sanitare, a personalului medical, a angajaților ISU. Lucrări de construcții și instalații la principalele secții medicale antiCOVID19 din spitalele băimărene efectuate gratuit, izolete pentru ISU (singurele donate în România), teste COVID19 (printre primele distribuite în județ), măști, combinezoane, dezinfectanți etc., toate acestea nu sunt altceva decât o cauză profund umanitară și caritabilă în care ne-am implicat pentru că beneficiarii au fost mulți și am știut că alții nu o pot face.
În rest, ne vom vedea de ale noastre, cu perseverență și seriozitate.
TRB: Va mulțumesc pentru interviu, domnule Goga.